Ga naar inhoud

Keiko Shichijo

Het programma dat pianiste Keiko Shichijo op zaterdag 21 december in de Zaandamse Vermaning speelt, leest als een boeiend verhaal. We hebben het de titel “Stolen Moments” meegegeven, ter herinnering aan jazz-grootheid Oliver Nelson, en omdat het zoveel kostbare momenten bevat. 

Vele, heel verschillende personages duiken op, die elkaar deels gekend hebben en elkaar iets bijzonders te vertellen hebben. Franse componisten als Debussy (La Cathédrale engloutie) en Satie (Gnossienne IV), maar ook de dames Germaine Tailleferre (les Six) en Lili Boulanger komen voorbij, elk met een geheel eigen inbreng. Van de Catalaanse, zeer schuwe, tot de impressionisten gerekende componist Federico Mompou kunt u “Charmes” horen, zes tafereeltjes met ieder een sterk evocatieve lading. Van toevalscomponist John Cage wordt “Dream” gespeeld, van de Nederlands-Griekse Calliope Tsoupaki “Remaining sound from the deep sea”.

Het concert opent met György Kurtág’s “Ho…

Het programma dat pianiste Keiko Shichijo op zaterdag 21 december in de Zaandamse Vermaning speelt, leest als een boeiend verhaal. We hebben het de titel “Stolen Moments” meegegeven, ter herinnering aan jazz-grootheid Oliver Nelson, en omdat het zoveel kostbare momenten bevat. 

Vele, heel verschillende personages duiken op, die elkaar deels gekend hebben en elkaar iets bijzonders te vertellen hebben. Franse componisten als Debussy (La Cathédrale engloutie) en Satie (Gnossienne IV), maar ook de dames Germaine Tailleferre (les Six) en Lili Boulanger komen voorbij, elk met een geheel eigen inbreng. Van de Catalaanse, zeer schuwe, tot de impressionisten gerekende componist Federico Mompou kunt u “Charmes” horen, zes tafereeltjes met ieder een sterk evocatieve lading. Van toevalscomponist John Cage wordt “Dream” gespeeld, van de Nederlands-Griekse Calliope Tsoupaki “Remaining sound from the deep sea”.

Het concert opent met György Kurtág’s “Hommage à Berényi Ferenc 70”, ter ere van de Hongaarse schilder geschreven voor de cimbalom, een Hongaars zigeunerinstrument dat niet met toetsen maar met hamertjes wordt bespeeld. Tenslotte kan Bach niet ontbreken: het concert besluit met zijn sublieme koraalvoorspel “Gottes Zeit ist die beste Zeit”. 

Een wonderlijk mooi verhaal, verteld door een van onze meest subtiele, poëtische pianisten, in een donkere tijd waarin we zo graag wat licht willen zien. 

Contact

Doopsgezinde Vermaning Zaandam
Doopsgezinde Vermaning Zaandam
Westzijde 80
1506 EG Zaandam
Plan je route

Wanneer

  • Zaterdag 21 december 2024 om 20.30 uur

Prijzen

  • Regulier€ 20,00

Locatie