Marketing Zaanstreek kiest voor een bewuste identiteit: uitdragen wat de Zaanstreek uniek maakt en blijven zorgen voor herkenbaarheid bij bewoners en bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat de herkenbaarheid van de cultuurhistorische aspecten van een streek door de inwoners belangrijk worden gevonden.
Het uitdragen van de Zaanse identiteit doen we door middel van het Zaanse verhaal met onderstaande drie individuele accenten.
Zaansmaken
De Zaanstreek is van oudsher een streek van makers. Smaakmakers (onder andere). De Zaanse mayonaise en mosterd zijn beroemd. Maar je kent vast ook de smaken van Lassie, Honig, Duyvis, Cacao de Zaan en niet te vergeten Verkade.
Food zit verankerd in het Zaanse dna. Nog altijd wordt hier het grootste deel van de door Nederland geïmporteerde cacaobonen verwerkt. Oktober, de maand dat de nieuwe oogst binnenkomt, wordt daarom trots Cacaomaand genoemd.
Bovendien komen lokale ondernemers steeds vaker met nieuwe, succesvolle Zaanse smaken. De Zaanstreek is een streek van Zaansmakers. De focus ligt op food omdat historie en heden elkaar hier duidelijk raken.
Met dit deel van het verhaal richten we ons op de mensen die bewuster met eten, spullen en ontspullen bezig zijn. Zij hebben meer aandacht voor smaak, ambacht en herkomst.
Art en architectuur
Geïnteresseerden in stedenbouw, architectuur en kunst kunnen in de Zaanstreek hun hart ophalen. Je vindt hier een veelheid aan stijlen terug.
Ook de herbestemming van (industrieel) erfgoed spreekt tot de verbeelding en de houtbouw waarvan je authentieke voorbeelden, maar ook moderne interpretaties tegenkomt. Denk aan het gestapelde huisjes hotel Inntel, de vernieuwde Gedempte Gracht en de nieuwe woonwijken aan de westkant van het station in Zaandam.
Daarnaast wordt Zaanstad steeds vaker genoemd als rafelrand van de regio Amsterdam. Nu veel kunstenaarsplekken in Amsterdam e.o. verdwijnen, wijken steeds meer kunstenaar en kunstinitiatieven uit naar de Zaanstreek.
Een streek die overigens als van oudsher een rijkdom aan (amateur)kunstenaars kent en natuurlijk grote inspiratiebron was voor de impressionist Claude Monet.
Met dit deel van het Zaanse verhaal richten we ons op de liefhebbers van architectuur en kunst en de mooie verhalen daarachter. Vaak te vinden op historisch interessante plekken die op hun beurt ook hun aantrekkingskracht hebben op deze mensen binnen onze doelgroepen.
Industrieel erfgoed en historie
De Zaanstreek is een van de oudste industriegebieden van Europa. Er hebben honderden molens gestaan. In de 17e en 18e eeuw kende men een grote economische voorspoed.
Er was in Europa geen streek te vinden waar op zo'n kleine oppervlakte zoveel verschillende nijverheid te vinden was. Belangrijke industrieën waren houtverwerking en voedingsmiddelenindustrie. Ooit was de Zaanstreek de provisiekast van Nederland.
Er zijn nog steeds grote industriele bedrijven actief in de Zaanstreek en ook nu zorgt dat nog voor veel bedrijvigheid. Er wordt hard gewerkt aan innovatie om nog altijd actueel te blijven en vooruit te kijken, een eigenschap die van oudsher de Zaanstreek groot heeft gemaakt.
Innovatie op het gebied van duurzaamheid is belangrijk en wordt gestimuleerd. Daarnaast krijgen veel lege fabrieken en pakhuizen een mooie herbestemming.
Met dit deel van het Zaanse verhaal richten we ons op de liefhebbers van historie en de industriecultuur. Verhalen over de welvaart, het ambacht, het maken, het vernuft, de industrie, maar ook op de liefhebbers die hedendaagse innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan.